Witryna korzysta z plików cookie. Korzystając z serwisu zgadzasz się na ich przyjmowanie. Więcej.
ok

Polecamy

Kolanka ozdobne z pesto i mascarpone

Kolanka ozdobne z pesto i mascarpone

Włoska kuchnia – poznaj smaki regionów!

Włoska kuchnia – poznaj smaki regionów!

Szaszłyk jagnięcy z grillowanymi pomidorami i TABASCO®

Szaszłyk jagnięcy z grillowanymi pomidorami i TABASCO®

Boczek karmelizowany w czosnku i sosie sojowym

Boczek karmelizowany w czosnku i sosie sojowym

Sprawdź czy to Ty wygrałeś album kulinarny „Gotuj sprytnie jak Jamie” Jamiego Olivera!

Sprawdź czy to Ty wygrałeś album kulinarny „Gotuj sprytnie jak Jamie” Jamiego Olivera!

Pęczak z pesto buraczanym

Pęczak z pesto buraczanym

Szybka i prosta sałatka z łososia

Szybka i prosta sałatka z łososia

Śledź słodko-kwaśny z TABASCO®

Śledź słodko-kwaśny z TABASCO®

Ryba zapiekana z marchewką

Ryba zapiekana z marchewką

Szybkie rollsy z tortilli!

Szybkie rollsy z tortilli!

Targi Warszawski Smak „SŁODKI” już w najbliższą niedzielę!

Targi Warszawski Smak „SŁODKI” już w najbliższą niedzielę!

Pyszny i rozgrzewający krem z dyni!

Pyszny i rozgrzewający krem z dyni!

Grillowane karmelowe nektarynki z lodami

Grillowane karmelowe nektarynki z lodami

Zapiekane tosty pełne smaku!

Zapiekane tosty pełne smaku!

Zanim pójdziesz do dietetyka, sprawdź jak się przygotować!

Zanim pójdziesz do dietetyka, sprawdź jak się przygotować!

Polacy wolą tradycję!

Polacy wolą tradycję!

Guacamole

Najsłynniejszy z meksykańskich dipów.

przepis z kuchni: meksykańskiej

czas: 15 minut + 1/2 godziny chłodzenia

liczba porcji: 2

składniki:
awokado
1 cebula
1 mały pomidor
1 papryczka chilli
ząbek czosnku
sok z połowy cytryny
pół pęczka natki pietruszki
sól
mielona kolendra
kminek

przyrządzanie:

Awokado obrać ze skórki i usunąć pestkę. Pomidora sparzyć i obrać ze skórki. Papryczkę oczyścić z nasion, cebulę pokroić na ćwiartki. Podane w przepisie składniki zmiksować, wymieszać z sokiem z cytryny i przyprawami. Schłodzić w lodówce.

uwagi:
Podawać z kukurydzianymi chipsami nachos (można je podgrzać w piekarniku).

Podobne artykuły

33 Komentarzy

  1. kler
    26 sierpnia 2005 at 11:14 Odpowiedz

    z kąd wziąć zdjecie ???guacamole jak ktoś ma to bardzo prosze o przysłanie kamcia1991@autograf.pl

  2. rene77
    4 października 2005 at 13:14 Odpowiedz

    no nie tak do konca. guacamole sa znacznie lepsze jesli, rozetrzemy avocado z czosnkiem, chili sola i pieprzem a do tego dodamy pokrojonego w kosteczke pomidora. swietnie smakuje rowniez ze zwyklymi chipsami ziemniaczanymi lub plackami ziemniaczanymi

  3. kasia
    5 października 2005 at 04:45 Odpowiedz

    to sie robi troche inaczj…po pierwsze niczego sie nie miksuje…
    avocado sie wyudlubuje ze skorupki..(kupuje sie w tym celu srednio…prawie bardzo miekkie owoce)
    potem trzeba je rozgniesc widelcem..lub tluczkiem do ziemniakow.
    zalezy ile avocados…do tego rozgniecionny czosnek…
    2-3 lyzki gestej kwasnej smietany, tabasco sos..lub czerwony pieprz, posiekane drobno pomidory z cebula i mexykanska pietruszka(zrobione wczesniej,posolone i nieco\” przezarte\”)…na koniec coby nie bylo mdle sok ze swierzej cytryny…zalezy od smaku …no i oczywiscie sol….
    SMACZNEGO:)))

  4. la peliroja
    2 kwietnia 2006 at 00:13 Odpowiedz

    Guacamole to rozgniecione avocado,posiekana biala cebula (troche),posiekana SWIEZA kolendra,torche posiekanych papryczek jalapeno lub serrano.Doprawic sola i sokiem z zielonej cytryny.Mozna ewentualnie dodac troche pomidorow ale lepiej nie.To ma byc ja sama nazwa wskazuje awokado.Zadnej smietany czy tabasco.Buen provecho!

  5. Anonim
    27 listopada 2006 at 10:17 Odpowiedz

    mi tam najbardziej smakuje queso dip :)

  6. Guacamol
    19 lutego 2007 at 23:30 Odpowiedz

    a mnie to smakuje, tak w ogóle, w kazdej postaci, i tej co wyżej takze, bo lubie właśnie guacamole najbardzij na świecie i tyle, w kazdej postaci jeszcze raz powtarzam i zachęcam tych co nie znają i nie próbowali. Hej.

  7. JACUSEK
    31 maja 2007 at 19:19 Odpowiedz

    jest dobre ale apetycznie nie wyglada

  8. meXicana
    8 czerwca 2007 at 20:18 Odpowiedz

    ja dopiero bede robic guakamole ale na pewno bedzie super

  9. odsihd
    3 października 2007 at 12:43 Odpowiedz

    a ja podałam guacamol na chlebie tostowym z ziarnami wczesniej przypieczonym w maszynce do sandwiczy, pokrojic na cwiartki, i nakładać- pycha! :)

  10. kivunia
    23 października 2007 at 16:58 Odpowiedz

    guacamole?paluszki lizac!

  11. Ratona
    28 lutego 2008 at 17:23 Odpowiedz

    Sa dwie szkoly robiena Guacamole. Na poludniu Meksyku guacamole przyrzadzaja z cebulka, pomidorem, sokiem z limonki! Koniecznie limonka a nie cytryna! swieza kolendra i chili jalapeño( swieze) Avocado wydlubujemy i zeby nie zczernialo wrzucamy pestke. Niech sobie bedzie w naczynku razem z guacamole.
    Na polnocy szczegolnie w Region Norte przyrzadzaja tylko z cebulka i smietana ale nie jes takie dobre. Absolutnie nie dodajemy zadnego czosnku ni sosu tabasco! To chyba jakis przepis gringo!

  12. mamcia
    15 maja 2008 at 05:15 Odpowiedz

    uwielbiam guacamole, ale nieznosze koledry, dla tego nie dodaje i tez jest pycha , oczywiscie limonka nie cytryna, i nie miksowac tylko rozgniatac widelcem jak juz ktos wyzej zauwazyl;)

  13. dolores
    28 listopada 2008 at 14:03 Odpowiedz

    mój znajomy przywiózł o wiele prostszy przepis na tą przystawkę, a uzyskał go od rodowitego meksykanina. Według niego guacamole to po prostu rozgniecione widelcem avocado z sokiem z limonki, szczyptą soli odrobiną białej cebulki i ewentualnie posiekanym pomidorem. Żadnych sosów, przypraw, śmietany itp. Ale podejrzewam, że może być tak, jak u nas z zupą pomidorową- każdy robi inaczej, u wszystkich smakuje inaczej, a i tak jest to zupa pomidorowa.

  14. sunshine
    4 marca 2009 at 16:27 Odpowiedz

    i love guacamole with It\’s preety funky man

  15. eyla
    22 marca 2009 at 14:14 Odpowiedz

    Hmm.. robilam guacamole po okiem kucharza meksykanskiego i generalnie przepis jest ok, tylko proporcje troche nie bradzo
    - na tyle dodatków to muszą być co najmniej 2 awokado
    -nie dodajemy kminku
    -amiast soku z cytryny – sok z limonki
    -pamiętajcie o pietruszce – ona nadaje specyficzny smak guacamole :)
    Ps. Przygotujcie najpierw wszystkie składniki, a dopiero później dodajcie guacamoli – żeby Wam nie ściemniało.
    Powodzenia!

  16. Amator
    25 marca 2009 at 12:09 Odpowiedz

    Musi być przedewszystkim bardzo miękkie awokado bez tego ani rusz:)

  17. kolo toure
    23 maja 2009 at 20:19 Odpowiedz

    Vaja mierda guacamole de mexico.La verdadera salsa esta hecha de polla y chocho.

  18. elooziomy
    5 stycznia 2010 at 09:54 Odpowiedz

    salsa lepsza tylko że domowa!

  19. greg325@poczta.onet.pl
    13 września 2010 at 00:14 Odpowiedz

    Ok, drodzy kucharze. Po pierwsze avocado bardzo dobrej jakosci ..mam latwo bo mieszkam w Anglii. Musi by jak juz ktos napisal miekkie czyl idojrzalem . Szybciorem …przekrawamy je do okola …uderzamy nozem w pestke …ona sie do niego przytwierdza . Machniecie nozem i pestka jets w koszu . Lyzka stolowa wyciagamy miazsz ..ok? Ugniatamy ale nie na papke ..skrapiamy sokiem ..limonka lub cytryna …wole cytryne. Na desce a nie w zadnej maszynce ucieramy zabek czosnku z odrobina oliwy z oliwek i soli , drobniutko siekamy kawalem ostrej papryczki , malej i ostrej a nie wielkos ci kciuka . .. Wszytko razem mieszamy w miseczce i dodajemy 3/4 lyzki stolowej greckiego jogurtu na jedno dosc spore avocado . I tuatj macie problem bo jeszcze w PL nie spotkalem w podstawowych marketach dobrego greckiego …zreszta o dobrej jakosci avocado tez niezwykle w PL trudno. Zatem powyzsze skaldniki laczymy razem , nie zapom inajac o soli a gmusicie wiedziec ze guacamole niezwykle latwo przesolic …tak ze ostroznie .

  20. rosomak z wisconsin
    15 września 2010 at 09:33 Odpowiedz

    jak kiedys pracowalem z latynosami, to ja im robilem guacamole i taco a oni z wdziecznosci przynosily mi tequile domowej roboty ze scorpionem we flaszce.
    Dodajcie cilantro,ktore jest bardzo aromatyczne i jalapenio. Trzeba zrobic z tego miazge drewniana palkai najlepiej w drewniannej misce (nie zabija aromatu).
    Serwowac schlodzone, po trzech, czterech godzinach, bo w krotkim czasie guacamole traci caly swoj urok i robi sie z tego cos bardzo wizualnie nieapetycznego;))

  21. koniczynka3
    30 grudnia 2010 at 21:40 Odpowiedz

    ja osobiście kocham guacamole i robię je przy każdej wolnej okazji.

  22. essssssss
    4 lutego 2011 at 23:52 Odpowiedz

    w chile nauczylam sie ze ta cytryna jest wlascie po to zeby awokado nie ciemnialo,nie chodzi o guacomole, ale generalnie o awokado, tak ma, ze robi sie brazowe:) trzeba nia skropic, a jesli chodzi anglie, to ja watpie, ze tam mozna dostac naparwde dobre i dojrzale awokado, ale moze czasem sie udaje:)

  23. nono
    19 lutego 2011 at 20:26 Odpowiedz

    Niestety, ale jeżeli mówimy o Guacamole, to chyba chodzi o to, by jak najbardziej było zbliżone do tego, które przyrządza się w Meksyku. To co napisze to banały, ale nie stosuje się:
    Żadnego kminku!- tu chodzi o KUMIN, który podobnie wygląda, ale ma kompletnie inny smak. Poza tym wcale nie jest konieczny.
    Żadnego soku z cytryny!-LIMONKA i już! Nie bądźmy mądrzejsi od ludzi którzy tą kuchnię tworzą.
    Żadnej pietruszki! to nie ona daje charakterystyczny smak, a natka KOLENDRY- podobnie jak w przypadku kminku i kuminu- podobnie wygląda do pietruszki a ma zupełnie inny smak i zapach.
    Wreszcie- z całym szacunkiem do doświadczeń z Londynu, ale dodawanie greckich jogurtów do tej salsy to jakaś komedia…to nie cacyki. W podobny sposób oszukują oryginalny przepis amerykanie, którzy dodają majonez, lub śmietanę…fuj.

  24. binia hihi
    27 lutego 2011 at 12:25 Odpowiedz

    TO JEST BARDZO PYSZNY DESER, UWIELBIAM GO ROBIC MOJEMU CHLOPAKOWI

  25. Paula
    4 maja 2011 at 18:28 Odpowiedz

    Nie wyszło. Albo wyszło, ale smakuje okropnie ;/

  26. Drzon Łejn
    17 grudnia 2011 at 19:02 Odpowiedz

    A marcin powiedział że jego tata powiedział że najlepsze Guacamole serwują właśnie u nas w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

  27. oakpark
    19 grudnia 2011 at 09:04 Odpowiedz

    Wg mnie idealnie trafione guacamole powinno mieć smak….świeżego tatara! I robi sie to tak:

    1. Zielone, kupione w Europie awokado trzyma sie ca 4-5 dni w lodówce.
    2. Zamiast limonki mozna uzyc 1/4 -1/2 cytryny o ile pamięta sie by wlac tylko łyzkę soku na 1 awokado i do sosu nie dostanie sie olejek ze skórki cytrynowej
    3. 1/4-1/3 główki czosnku – najlepszy polski o jeszcze fioletowej główce, nie chiński biały
    4. średnia cebula drobniutko posiekana i usmazona w 1 łyzeczce mixełka łaciatego – prawie sucha i nie zrumieniona
    5. awokado i czosnek obieramy i bardzo drobniutko siekamy nożem skrapiając sokiem z limonki lub cytryny, potem dodajemy smażona cebulę i łyzkę oliwy – hiszpańskiej (Carbonell frutado maduro ale moze byc i Goya), BARDZO DOKŁADNIE MIESZAMY.
    6. Przyprawiamy:
    szczypta curry, szczypta Allspice Jamaica i szczypta, dwie curry wędzonego – chipotle

    Teraz uwagi: mozna dodac 1-3 ziarenek kminu rzymskiego, uprazone i zgniecione – ale nie każdy lubi tę przprawę; mozna dodać natke kolendry – ale tez szczyptę.

    Sól dodajemy sami – z solniczki na potrawę.

    Mozna rozrzedzic olejem rzepakowym – ma dla polskiego podniebienia najbardziej neutralny smak.

    Za dodawanie śmietany czy majonezu – kucharza pod mur i sześciu muszkieterów naprzeciw… 8^)

    żródło: Braulia Espinosa, OIS, UIC, Chicago

  28. oakpark
    19 grudnia 2011 at 09:15 Odpowiedz

    Chipotle – to chili wędzone oczywiscie, nie curry jak z rozpedu napisałem…. przepraszam. Moze być tez chili zwykłe, pomarańczowe (chipotle jest brazowawe i dodaje smaku jakby przypalonego…)

  29. oakpark
    19 grudnia 2011 at 10:17 Odpowiedz

    Dodatek czosnku to wpływ cajuński albo jak w Chicago – polski a nie stricte amerykański – ale moim zdaniem smak awokado na tym zyskuje na wyrazistości – byle z czosnkiem nie przesadzić. Co do sosu robionego z zielonym jalapeno – jest pyyyszny ale nie nalezy juz do sosów, gdzie o smaku decyduje awokado. Podobnie z wariacją z dodatkiem niebieskiego sera – np Bleu d\’Auvergne. Gdy awokado polezy w lodówce to mieknie i łatwiej je rozdrobnić bo wyjeciu ze skórki łyzeczką, ciemnieniu wskutek utlenienia na powietrzu zapobiega wit. C z limonki czy cytryny, która jest silnym reduktorem i dodatek oliwy, która separuje cząstki awokado od tlenu powietrza.

    A kiedy awokado jest juz dojrzałe? Kiedy miąższ jest jasny a nie zielonkawy a pestka odchodzi pozostawiając brązowa błonkę w zagłębieniu w połówce owocu

    Z czym podawać? Na tortilli z kukurydzianej maki – wg przepisu meksykańskiego – bo tortilla hiszpańska czasem przypomina naleśnik, w ostatecznosci nawet na białym pieczywie z masełkiem. Gwakamolka jest sosem delikatnym, nie \”przebije\” aromatem czegoś bardzo ostrego, kwasnego czy gorzkiego.

    Pomidora dodaje sie po to aby sos był rzadszy – niestety, wtedy równiez jest tez mniej trwały. Proponuję pomidora podac obok – pokrajanego w kostkę i posypanego bazylią (rozmarynem, lubczykiem, szałwią, tymiankiem, oregano, czabrem, czubricą itp) i polanego ostra oliwą – hiszpańską.

    Świetna zakaska pod Jima Beama z białą etykietką – max 5 lat leżakowania w dębie i pod czerwone wino /zamiast mięsa/. Costieres de Nimes (Ch. des Oliviers, de Rosieres), Chianti czy Bikavera… no i w wersji hardkorowej – pod Syraha.

    Uwaga – gwakamolka nieco uzaleznia – byc moze procedura uwalnia te same aminy, które uzależniają w czerwonym mięsie.

    Czy wskutek tego wywiera fizjologiczne działanie na organizm? Jasne! Działa też troche jako digestif – budzi apetyt na tatara, na ostrygi i na … 8^)… kto tym nakarmi np. trzydziestoletnią brunetkę sam sobie winien…. 8^)

  30. protest-ant
    3 stycznia 2012 at 23:38 Odpowiedz

    oakpark! hiszpanska tortilla to omlet a nie nalesnik!

  31. iga
    14 marca 2012 at 21:26 Odpowiedz

    a dobre to chociaż?

  32. 12333
    6 maja 2012 at 12:58 Odpowiedz

    mniaam mniamii mniaami ! . < .3333

  33. giff
    13 stycznia 2014 at 20:06 Odpowiedz

    Moje jest białe pomocy!!!!

Zostaw komentarz.

*