Witryna korzysta z plików cookie. Korzystając z serwisu zgadzasz się na ich przyjmowanie. Więcej.
ok

Polecamy

Pieczarki faszerowane serem kozim i pomidorkami

Pieczarki faszerowane serem kozim i pomidorkami

Domowy hummus z cytryną i pietruszką

Domowy hummus z cytryną i pietruszką

Pieczone kotleciki z zielonej soczewicy

Pieczone kotleciki z zielonej soczewicy

Smoothie z masłem orzechowym i bananem

Smoothie z masłem orzechowym i bananem

Banalne ciasteczka owsiane z orzechami laskowymi

Banalne ciasteczka owsiane z orzechami laskowymi

Najprostsze placuszki z cukinii

Najprostsze placuszki z cukinii

DLA STUDENTA: kasza gryczana z pieczarkami i jajkiem sadzonym

DLA STUDENTA: kasza gryczana z pieczarkami i jajkiem sadzonym

Jogurt o smaku kakao z dodatkiem cynamonu

Jogurt o smaku kakao z dodatkiem cynamonu

Zupa szpinakowa z ziemniakami

Zupa szpinakowa z ziemniakami

TOP 10 pomysłów na NIEDZIELNY OBIAD

TOP 10 pomysłów na NIEDZIELNY OBIAD

Ciasteczka ŚWIĄTECZNE 🎄

Ciasteczka ŚWIĄTECZNE 🎄

10 pomysłów na ŚNIADANIE NA WEEKEND

10 pomysłów na ŚNIADANIE NA WEEKEND

Zielone smoothie z miętą i ogórkiem

Zielone smoothie z miętą i ogórkiem

TOP 10 najlepszych przepisów na ŚNIADANIA

TOP 10 najlepszych przepisów na ŚNIADANIA

Komosa ryżowa z warzywami – szybki i pełnowartościowy obiad

Komosa ryżowa z warzywami – szybki i pełnowartościowy obiad

Jak ugotować komosę ryżową czyli QUINOA

Jak ugotować komosę ryżową czyli QUINOA

Wiosna kulinarnych odkryć

Obecna pora roku nastraja do życia optymistycznie. Szarość i melancholia za oknem nie musi jednak oznaczać monotonii na talerzu. Wręcz przeciwnie! Wiosna to bowiem czas rozkwitu, obfitujący w mnóstwo różnorodnych produktów, którymi w pomysłowy sposób możemy wzbogacić naszą kuchnię. Zamiast więc siedzieć bezczynnie w domu,  warto na chwilę odwiedzić pobliski targ i sprawdzić, w jaki sposób skutecznie możemy urozmaicić nasze codzienne menu. Zwłaszcza, że większość dostępnych sezonowo produktów to w każdej kuchni gwarancja powiewu świeżości i optymizmu, o które jesienią bywa zazwyczaj ciężko. Dynie, kurki, śliwki… Wiosna to czas licznych zbiorów na polach, w sadach i w lasach. Owoce oraz warzywa takie jak gruszki, jabłka, śliwki czy dynie gwarantują, że o tej porze roku raczej ciężko narzekać na kulinarną nudę. Nie zapominajmy również o grzybach, na które sezon trwa właśnie w najlepsze. Marek Bik, szef kuchni krakowskiej restauracji „Da Pietro”, od dwudziestu lat serwującej dania włoskie, podsuwa kilka propozycji na pomysłowe wykorzystanie jesiennych skarbów: Dla poszukiwaczy nowych, ciekawych doznań kulinarnych obecna pora roku to znakomity czas. Wystarczy odrobina chęci i kreatywności, żeby w prosty sposób urozmaicić dobrze znane potrawy. W ten sposób możemy np. popularny krem z dyni wzbogacić obecnością kurek, które nadadzą mu zupełnie nowego, zaskakującego charakteru. Z dodatkiem tych grzybów wspaniale smakuje również makaron tagliatelle, natomiast dynię można wykorzystać np. jako pomysłowe nadzienie w ravioli. Jeśli chodzi o owoce, pamiętajmy przede wszystkim o śliwkach, które doskonale sprawdzą się we wszelkiego rodzaju ciastach, jak choćby we włoskim frangipane. Warto pokusić się o wypróbowanie nowych kulinarnych pomysłów zwłaszcza teraz, kiedy stoiska na straganach wprost uginają się pod ciężarem grzybów oraz sezonowych warzyw i owoców. Marek Bik, szef kuchni restauracji „Da Pietro”, prezentuje przepisy, które z pewnością skutecznie zaradzą jesiennej chandrze. Krem z dyni ze smażonymi kurkami – 4 porcje Składniki: 500 g dyni 250 g marchwi 150 g cebuli 2 cm świeżego imbiru 100 ml białego wina 1 l wywaru jarzynowego chili kardamon, gałka muszkatołowa 100 ml śmietany 30% 100 ml oliwy 200 g kurek Przygotowanie: Kroimy marchew i cebulę, które następnie smażymy na oliwie. Dodajemy obraną i pokrojoną w kostkę dynię, po czym dolewamy białe wino. Po odparowaniu dodajemy bulion jarzynowy, kardamon, imbir, po czym gotujemy przez ok. 40 minut. Całość miksujemy, dodajemy sól, pieprz, gałkę muszkatołową, chili i odrobinę słodkiej śmietany. Oddzielnie na oliwie smażymy kurki, które dodajemy do zupy bezpośrednio przed podaniem. Tagliatelle z kurkami z aromatem trufli – 4 porcje Składniki: 500 g świeżego tagliatelle 100 ml oliwy 20 g rozmarynu 300 g kurek 50 ml wina białego 200 ml wywaru jarzynowego 100 g parmezanu 150 g pomidorków coctailowych natka pietruszki 100 g masła sól, pieprz oliwa truflowa Przygotowanie: Rozgrzewamy oliwę, oczyszczone kurki przesmażamy razem z gałązką rozmarynu, dolewamy białe wino i odparowujemy. Następnie dolewamy wywar jarzynowy, dodajemy pomidory koktajlowe, posiekaną natkę pietruszki, parmezan, masło i odrobinę oliwy truflowej. Do gotowego dania dodajemy parmezan w płatkach i na koniec skraplamy całość oliwą extra vergin. Ravioli z pieczoną dynią w szałwiowym sosie – 4 porcje Składniki: 500 g ciasta na ravioli 700 g dyni 300 g ricotty 100 g parmezanu 500 ml wywaru jarzynowego 4 ząbki czosnku 1 cytryna 100 g masła szałwia 50 ml wina białego sól, pieprz, gałka muszkatołowa Przygotowanie: Przygotowujemy ciasto na ravioli według standardowego przepisu. Dynię obieramy ze skóry i kroimy w kostkę. Podlewamy ją oliwą i pieczemy w piecu do miękkości. Studzimy, odciskamy z nadmiaru wody, następnie miksujemy z żółtkiem, parmezanem, ricottą, gałką muszkatołową, solą, pieprzem, skórką i sokiem z cytryny. Tak przyrządzonym farszem napełniamy wcześniej przygotowane ciasto. Następnie przygotowujemy sos. Na oliwie podsmażamy liście szałwii z czosnkiem, dolewamy białe wino. Po odparowaniu dodajemy wywar jarzynowy, zimne masło i starty parmezan. Doprawiamy solą i pieprzem. Frangipane śliwkowe z sosem z czerwonego wina – 4 porcje Składniki: 250 g ciasta kruchego 120 g płatków migdałów 2 jajka 125 g cukru pudru 120 g masła 350 g śliwek 500 ml czerwonego wina 1 laska wanilii 100 g cytryny 100 g pomarańczy 100 g cukru Przygotowanie: Przygotowujemy ciasto kruche według standardowego przepisu i rozwałkowujemy je na grubość ok. 0,5 cm. Wycinamy krążki o średnicy ok. 10 cm i pieczemy 10 minut w temperaturze 160 stopni. Następnie przygotowujemy masę frangipane. Ubijamy masło z cukrem pudrem na puszystą masę. Nadal ubijając dodajemy całe jajka i zmielone migdały. Na kruchy spód nakładamy masę migdałową i nakładamy połówki śliwek. Na wierzch kładziemy małe kosteczki masła i pieczemy przez ok. 0,5 godz. w 160 stopniach. Na końcu przygotowujemy sos. 0,5 l wina wlewamy do garnka, po czym redukujemy je z laską wanilii, z cukrem, z sokiem z cytryny i pomarańczy. Gotujemy do momentu, w którym uzyskamy połowę płynu (ok. 250 ml). Dodajemy połówki śliwek i studzimy. Opcjonalnie deser można podawać w towarzystwie lodów waniliowych.

loading...