Groupon Polska w oparciu o dane z pierwszych siedmiu miesięcy 2014 roku przygotował raport Tydzień Restauracji 2014.
W ramach przygotowań do czwartej edycji Tygodnia Restauracji Groupon serwis sprawdził wyniki sprzedaży różnego typu kuchni w poszczególnych województwach. Wiemy już, które województwo preferuje pizzę, a mieszkańcy którego najchętniej wybierają kuchnię indyjską.
We Wrocławiu ewenementem na skalę krajową jest popularność kuchni amerykańskiej i frytek (70% kuponów na oferty dotyczące kuchni amerykańskiej i frytek zostało kupionych w województwie dolnośląskim). Natomiast Warszawiacy i Poznaniacy szczególnie upodobali sobie burgerownie (1. i 2. miejsce w Polsce, łącznie 76% wszystkich kupionych grouponów na burgery).
Mieszkańcy Trójmiasta i Krakowa bardzo często wybierali się z Grouponem na romantyczne kolacje (odpowiednio 13% i 15% wszystkich romantycznych kolacji kupionych przez Groupona), ale najchętniej z tego typu ofert korzystali Warszawiacy (32%). Z kolei w Szczecinie dużą popularnością cieszą się kanapkarnie (51% sprzedaży z całej Polski).
W Warszawie bezspornie króluje sushi (48% sushi sprzedanego na Grouponie w całej Polsce i 32% wszystkich restauracyjnych ofert w Warszawie).
Tymczasem mieszkańcy Łodzi wolą jadać na słodko. Gofry i naleśniki amerykańskie biją tam rekordy popularności (60% grouponów na gofry i naleśniki amerykańskie z całej Polski). W tej kategorii jedyną konkurencją jest dla województwa łódzkiego jest Wielkopolska (27% grouponów).
W Lublinie zdecydowanie najpopularniejsza jest kuchnia włoska – ponad 30% kuponów na wizytę w restauracji zakupionych w województwie lubelskim było wykorzystanych w takich restauracjach. Drugie miejsce zajęła tam kuchnia japońska (18% kuponów).
W województwie kujawsko-pomorskim hitem okazała się kuchnia turecka (aż 71% grouponów na potrawy kuchni tureckiej zostało zrealizowanych właśnie tam).
W Poznaniu natomiast hitem okazała się kuchnia francuska (59% wszystkich kupionych kuponów na restauracje francuskie zostało zrealizowanych w województwie wielkopolskim).
Na południu Polski grouponowicze mają inne przyzwyczajenia – w Krakowie największym hitem okazały się… kawiarnie. 51% grouponów na wizytę w kawiarni zostało zakupionych w województwie małopolskim. W Opolu największą popularnością cieszyły się pizzerie (połowa wszystkich grouponów restauracyjnych w województwie opolskim). Mieszkańcy Rzeszowa chętnie wybierali oferty wzbogacone o alkohol. Zajęły one wysoką, drugą pozycję, zaraz za ofertami na pizzę.
W niektórych województwach bardzo wysokie lokaty zajmowały mniej oczywiste rodzaje kuchni. W Białymstoku popularna była kuchnia grecka, która została wyprzedzona tylko przez największe hity, czyli sushi, kuchnię polską i włoską. Na Śląsku dużym wzięciem (drugie miejsce w Polsce) cieszyła się kuchnia indyjska.
W województwie świętokrzyskim niezwykle popularna okazała się oferta wyjazdu do winnicy połączonego z degustacją. Natomiast mieszkańcy Olsztyna chętnie wybierali potrawy z dziczyzny. Dużym wzięciem cieszyły się tam też dania kuchni włoskiej.
W województwach nadmorskich sushi jest znacznie bardziej popularne niż na południu, gdzie wyprzedza je kuchnia polska. Tymczasem kuchnie bogate w przyprawy, np. meksykańska lub indyjska, robią furorę wśród mieszkańców Mazowsza i Małopolski.
Na bazie tych danych można stwierdzić, że sushi zadomowiło się w Polsce na dobre. Widać to szczególnie w dużych miastach, takich jak Warszawa, gdzie jest ono przebojem lunchów biznesowych. Możemy też dostrzec skłonność Polaków do odwiedzania kawiarni. W przeciwieństwie do społeczeństw zachodnich lubimy spędzać w nich więcej czasu niż zajmuje wypicie małego espresso. Kształtuje się u nas powoli kultura „foodies”!
GROUPON TOP 10 SPRZEDAŻY W DZIALE GASTRONOMIA:
1. Sushi – 20 %
2. Polska – 9%
3. Włoska – 7,5%
4. Kawiarnie – 6,3%
5. Romantyczna kolacja – 6,1%
6. Pizza – 5,7%
7. Burgery – 3,7%
8. Meksykańska – 3,6%
9. Indyjska – 1,7%
10. Kanapkarnie – 1,6%