Światowa konsumpcja hiszpańskich oliwek w pierwszych siedmiu miesiącach 2014 roku zwiększyła się o 13% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Także w Polsce hiszpańskie oliwki cieszą się coraz większą popularnością. W 2013 roku na polskie stoły trafiło 9 200 ton oliwek z Hiszpanii, z czego najwięcej pochodziło ze słonecznej Andaluzji.
Oliwki – skarb Hiszpanii
Oliwki są jednym z symboli kuchni śródziemnomorskiej, a także produktem, który od zawsze był i jest wizytówką Hiszpanii. Z istniejących 9 milionów hektarów plantacji drzew oliwnych na świecie,aż 2 i pół miliona znajduje się właśnie na Półwyspie Iberyjskim. Globalna produkcja owoców drzewa oliwnego wynosi ok. 1 mln 700 tys. ton rocznie, z czego aż 32,4% stanowią oliwki hiszpańskie. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat, średnia roczna produkcja hiszpańskich oliwek wyniosła aż 517 000 ton, co stanowi 75% produkcji oliwek w Europie.
Zgodnie z danymi International Olive Oil Council (IOOC), Hiszpania zdecydowanie dystansuje się od pozostałych światowych graczy rynku oliwek stołowych: Turcji odpowiadającej za 12% eksportu, Syrii z udziałem rzędu 11% oraz Grecji skupiającej 6% zagranicznej sprzedaży. Nie dziwi więc, że hiszpańskie oliwki z charakterystycznym znakiem „Olives from Spain” trafiają na stoły aż w 120 krajach świata. Prawie 40% produkcji hiszpańskich oliwek absorbuje rynek krajowy, natomiast pozostałe 60% przeznaczane jest na eksport. Główne rynki zbytu hiszpańskich oliwek to kraje Unii Europejskiej (41%), Stany Zjednoczone, Kanada i Porto Rico (29%) oraz kraje Europy Wschodniej (14%).
Jakość jest najważniejsza!
Pierwszą pozycję na rynku oliwek Hiszpania zawdzięcza niewątpliwie wysiłkom sektora ich producentów, przywiązujących ogromną wagę do jakości upraw, jak również profesjonalizmowi całej branży. Zasadniczą rolę w procesie produkcji odgrywa tradycja przekazywana z pokolenia na pokolenie, wsparta nowoczesnymi technologiami.
Od 2007 roku INTERACEITUNA, organizacja reprezentująca hiszpański sektor oliwek stołowych, przy wsparciu Agencji Promocji Regionu Andaluzji – Extenda, prowadzą Międzynarodowy Program Edukacyjno-Promocyjny, którego głównym celem jest umacnianie wizerunku marki „Olives from Spain”.
Na kolejnej stronie dowiedz się więcej!