Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies. ZAMKNIJ

Polecamy

Czym się kierować przy wyborze tostera?

Czym się kierować przy wyborze tostera?

Otręby żytnie – smak zdrowia

Otręby żytnie – smak zdrowia

SERnikowe Love!  Przepis na sernik idealny!

SERnikowe Love! Przepis na sernik idealny!

Kawa w biurze – jeśli jest dobra, pomaga pracownikom

Kawa w biurze – jeśli jest dobra, pomaga pracownikom

Wypoczynek na gotowo

Wypoczynek na gotowo

Co przygotować na kolację? Jakie dania wybierać, a jakich unikać?

Co przygotować na kolację? Jakie dania wybierać, a jakich unikać?

Smaki lata w najlepszym wydaniu! Palce lizać!

Smaki lata w najlepszym wydaniu! Palce lizać!

Najlepsze sposoby na przyspieszenie gotowania – czyli jak oszczędzić czas w kuchni?

Najlepsze sposoby na przyspieszenie gotowania – czyli jak oszczędzić czas w kuchni?

Serowe mity

Serowe mity

Czy catering dietetyczny to najlepsze rozwiązanie?

Czy catering dietetyczny to najlepsze rozwiązanie?

Smakowita owsianka z kozim serem

Smakowita owsianka z kozim serem

Czy lepsze są garnki emaliowane, czy zwykłe?

Czy lepsze są garnki emaliowane, czy zwykłe?

Dieta pudełkowa – czy zapewnia różnorodne posiłki?

Dieta pudełkowa – czy zapewnia różnorodne posiłki?

Przystawki i przekąski – pomysł na urozmaicenie menu

Przystawki i przekąski – pomysł na urozmaicenie menu

Pikantna sałatka

Pikantna sałatka

Szybka sałatka

Szybka sałatka

Co przygotować na kolację? Jakie dania wybierać, a jakich unikać?

Kolacja jest ostatnim posiłkiem, jaki spożywamy w ciągu dnia. Z zasady powinna być lekkostrawna, ale także na tyle pożywna, aby nie naszło nas uczucie głodu często skutkujące nocnym podjadaniem. Wiele osób zadaje sobie więc pytanie, co na kolację, na jakie składniki warto postawić, a których unikać, aby zjeść coś smacznego, pożywnego i lekkiego jednocześnie. W tym artykule postaramy się rozwiać wątpliwości oraz podać kilka sprawdzonych propozycji dań, które przypadną wszystkim do gustu.

Co na kolację? Po jakie składniki spożywcze warto sięgać, a czego się wystrzegać?

Ogólna zasada mówi, że kolację powinniśmy zjeść nie później niż 2-3 godziny przed snem. Taki odstęp czasowy pozwoli organizmowi strawić posiłek, a nam szybciej zasnąć. Kolację z biologicznego punktu widzenia najlepiej spożywać między godziną 17 a 21, w zależności od tego, jak późno kładziemy się spać. Warto jednak uwzględnić w tych zasadach także obfitość ostatniego posiłku i kierować się prostą zasadą – im większa i bardziej złożona jest nasza kolacja, tym wcześniej powinniśmy ją zjeść. Lekkie, bazujące głównie na warzywach posiłki możemy jeść później, gdyż nasz organizm poradzi sobie z ich strawieniem.

Kolacja powinna być lekka, ale jednocześnie na tyle pożywna, aby nie obudziło nas uczucie głodu w nocy. Może być także niskokaloryczna, co ma szczególne znaczenie dla osób na diecie lub dbających o linię. Najlepszym wyborem na ostatni posiłek w ciągu dnia są warzywa, chude mięsa, ryby oraz pełnoziarniste, bogate w błonnik pieczywo, ciemne makarony, kasze oraz ryż. Dobrze skomponowana kolacja powinna stanowić ok. 20% wartości energetycznej naszej całodniowej diety i bazować głównie na białku i warzywach – węglowodany powinny stanowić niewielki do niej dodatek. Należy wystrzegać się natomiast jedzenia słodyczy, dań wysoko przetworzonych, tłustych mięs, a także owoców, których spożywanie pod koniec dnia powinniśmy raczej ograniczać.

Zastanawiasz się, co na kolację? Oto dwie konkretne propozycje!

Wieczorem nasz organizm nie potrzebuje tak dużo energii, co rano i po południu. Warto więc skupić się na lekkich i niskokalorycznych składnikach, które zaspokoją głód oraz nie spowodują uczucia przejedzenia. Na kolację świetnie sprawdzą się klasyczne kanapki przygotowane na bazie pełnoziarnistego, chrupkiego pieczywa, warzyw oraz chudego mięsa bogatego w białko.

Koreczki z cukinii i suszonych pomidorów

Jeśli natomiast mamy ochotę na coś bardziej wyszukanego, sięgnijmy po pyszne koreczki z cukinii i suszonych pomidorów:

Przygotujemy je w zaledwie 15 min. z 2 sztuk cukinii, 1 słoiczka suszonych pomidorów, oliwy i świeżej bazylii. Cukinię kroimy w plastry, podsmażamy na patelni na oliwie, do momentu aż zmięknie. Na wierzchu układamy suszone pomidory i listki bazylii, które przytwierdzamy do cukinii wykałaczkami.

Grillowany pstrąg z pastą z czarnych oliwek

Innym przepisem na kolację może być również grillowany pstrąg z pastą z czarnych oliwek.

Grillowany pstrąg to świetna propozycja dania na kolację. Dodatek domowej roboty pasty z czarnych oliwek nadaje mu wyjątkowego smaku i aromatu. Oto, czego potrzebujemy do jego przygotowania: 4 szt. wypatroszonych pstrągów, 2 łyżek oliwy z oliwek, 2 łyżek przyprawy ziołowej do dań z grilla, 1 łyżeczki drobnoziarnistej soli morskiej jodowanej, 1/3 łyżeczki mielonego pieprzu cytrynowego oraz 1 cytryny. Pastę natomiast wykonamy na bazie następujących składników: 150 g oliwek czarnych, 7 szt. filecików z sardeli, 50 g pomidorów suszonych, 2 łyżek całych kaparów, 6 łyżek oliwy z oliwek, świeżej bazylii, soli morskiej jodowanej oraz pieprzu do smaku.

W pierwszej kolejności bierzemy się za pastę z oliwek. Do miseczki przekładamy kapary, oliwki, suszone pomidory i fileciki z sardeli. Całość dokładnie miksujemy, dodajemy drobno posiekaną bazylię i przyprawy. Następnie przychodzi pora na przygotowanie ryby. W pstrągach robimy kilka nacięć i do każdego z nich wkładamy plasterek świeżej cytryny. Rybę oprószamy z każdej strony solą, pieprzem oraz przyprawą do dań z grilla. Grillujemy pstrągi na rozgrzanym ruszcie przez ok. 6 min. z obu stron. Zostawiamy pstrągi na grillu z dala od ognia dodatkowe 5 min. Gotowe danie serwujemy na kolację z pastą z czarnych oliwek.

Artykuł powstał we współpracy z serwisem Doradcasmaku.pl