Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies. ZAMKNIJ

Polecamy

JARMUŻ na 8 sposobów (zdrowe przepisy+ zdjęcia)

JARMUŻ na 8 sposobów (zdrowe przepisy+ zdjęcia)

Chutney kokosowe z curry (sos indyjski)

Chutney kokosowe z curry (sos indyjski)

Domowe chipsy paprykowe

Domowe chipsy paprykowe

Spód do pizzy z KALAFIORA i sera!

Spód do pizzy z KALAFIORA i sera!

Owsianka z kaszy gryczanej niepalonej (jasnej)

Owsianka z kaszy gryczanej niepalonej (jasnej)

Niebanalne pomysły na urządzenie kolorowej kuchni!

Niebanalne pomysły na urządzenie kolorowej kuchni!

Jak usmażyć stek idealny? 4 ważne zasady!

Jak usmażyć stek idealny? 4 ważne zasady!

Czekoladowy mus w 5 minut! Pyszny i prosty!

Czekoladowy mus w 5 minut! Pyszny i prosty!

Dyniowa polewa do placków, ciast, muffinów

Dyniowa polewa do placków, ciast, muffinów

Kotlety mielone z białym serem

Kotlety mielone z białym serem

STEK- 20 pomysłów na podanie tego przysmaku!

STEK- 20 pomysłów na podanie tego przysmaku!

7 ciekawostek o KAWIE, które was zaskoczą!

7 ciekawostek o KAWIE, które was zaskoczą!

8 zasad dobrego gotowania według naszych babć!

8 zasad dobrego gotowania według naszych babć!

Jak nie marnować jedzenia i wykorzystać resztki? 5 sprytnych pomysłów!

Jak nie marnować jedzenia i wykorzystać resztki? 5 sprytnych pomysłów!

Puder/ Proszek z suszonych grzybów (idealny do zup, sosów, makaronu)

Puder/ Proszek z suszonych grzybów (idealny do zup, sosów, makaronu)

Bezglutenowy spód do pizzy

Bezglutenowy spód do pizzy

Trendy Wielkanocne – najczęściej wybieramy jajka z majonezem

Aż 78 proc. badanych wskazało, że na ich Wielkanocnym stole pojawią się jajka z majonezem – wynika z danych firmy MOSSO. Popularne są również sałatka warzywna, pasztet, barszcz biały oraz sernik.

W Wielkanoc stół staje się popisem kulinarnego kunsztu i finezji, jednak podstawą świątecznego menu są jajka. Z badań przeprowadzonych przez firmę MOSSO wynika, że najczęściej dodajemy do nich majonez lub chrzan. Mniejszą popularnością cieszą się sos tatarski oraz sos chrzanowy. „Sprzedaż majonezu w okresie przedświątecznym wzrasta kilkukrotnie. Ponad 90% badanych nie wyobraża sobie bez niego świąt” – mówi Tomasz Kwaśniewski, manager MOSSO.

Coraz chętniej wybieramy też jajka faszerowane pieczarkami, szpinakiem lub łososiem. Popularne są również jajka po neapolitańsku – z pomidorami, oliwkami i filecikami anchois, pochodzącymi z południowych Włoch. Jajka znajdziemy również w tradycyjnych zupach wielkanocnych, z których najpopularniejsze to barszcz biały, żurek i zupa chrzanowa. Dodajemy do nich białą kiełbasę lub kulebiaka z jajkiem i pieczarkami, który stanowi clue wielkanocnych przysmaków na Podlasiu. Okazuje się, że chociaż jajka królują na świątecznych stołach, to spożywamy ich zaskakująco mało. Z badań firmy MOSSO wynika, że zaledwie 7,41 proc. ankietowanych zjada ich ponad 20, a aż połowa tylko około 5.

Na polskich stołach prym wiodą faszerowane schaby, pieczenie, rolady oraz tzw. „zimne nóżki”, czyli nóżki wieprzowe w galarecie. Ważnym wielkanocnym przysmakiem jest także pasztet, podawany z żurawiną i żubrówką lub orzechami pistacjowymi. Stanowi on również wielkanocny smakołyk Francuzów. Co ciekawe, lubują się oni także w un gigot d’agneau, czyli udźcu jagnięcym doprawionym sporą dawką musztardy. Jagnięcina popularna jest również w Wielkiej Brytanii i Grecji. Na Wyspach podawana jest z sosem miętowym, pieczonymi ziemniakami i zielonym groszkiem, natomiast w Grecji stanowi bazę mayiritsa – wielkanocnej zupy przygotowywanej z jagnięcych podrobów, cytryn i koperku. W polskiej kuchni coraz bardziej widoczne są kulinarne inspiracje z zagranicy. W wielkanocnym menu częściej pojawia się cielęcina w sosie cytrynowym czy też biała kiełbasa pieczona w majeranku lub jasnym piwie.

Wielkanocne „suplementy”

Całość wielkanocnego jadłospisu dopełniają sałatki warzywne, jajeczne i chrzanowe. Popularne są także mieszaniny warzyw z nowalijkami – rzodkiewką, kiełkami czy selerem naciowym. Do pieczonych mięs chętnie dodajemy chrzan, sos chrzanowy, sos tatarski oraz ćwikłę. „Chrzan, obok majonezu, stanowi tzw. must-have wielkanocnej listy zakupów. Oprócz tego jest prawdziwą bombą witaminową, która zawiera między innymi witaminy C, B, E i A. Działa również bakteriobójczo, pobudza wydzielanie soków trawiennych i co najważniejsze wspomaga przemianę materii, która jest istotnym procesem w czasie wielkanocnego biesiadowania” – wyjaśnia Tomasz Kwaśniewski, manager MOSSO.

Kropką nad „i” wielkanocnej uczty są ciasta. Świąteczne słodkości to przede wszystkim tradycyjne mazurki, serniki i makowce. Te pierwsze najlepiej przyrządzić z dużą ilością bakalii, skórki pomarańczowej, migdałów i lukru. Sernik podawany jest najczęściej w polewie czekoladowej, z brzoskwiniami lub w wersji wiedeńskiej. Na stole nie może zabraknąć również makowca, który od lat jest symbolem obfitości i dostatku. Popularne jest też ciasto drożdżowe. Może ono przybrać kształt gołębia, który robi furorę na wielkanocnych stołach we Włoszech, natomiast w Wielkiej Brytanii przybiera kształt małych ciastek z owocami, zdobionych czerwonym krzyżem.

Wielkanoc w wersji light

Wielkanocny stół można zastawić również modnymi daniami w wersji „light”, czyli zawierającymi mniej tłuszczów i cukrów. Tradycyjny żurek przygotowuje się z kiełbasą sojową, a pasztet można upiec z soczewicy. Popularne są także zapiekanki warzywne albo domowe tofu. Jajka wystarczy przyrządzić z majonezem w wersji light lub niskoprocentowym jogurtem naturalnym. Warto sięgnąć również po niezawodne warzywa – rzodkiewki, szczypior, ogórki czy sałatę. Zamiast tradycyjnej sałatki jarzynowej można podać lżejszą, zawierającą mniej kalorii. Deser to doskonała okazja do podania ciasta marchewkowego albo sernika z odtłuszczonego sera.